fbpx

Wykonanie strony internetowej - co warto zrobić przed zleceniem jej zbudowania?

18 czerwca, 2021
Wykonanie strony internetowej to odpowiedzialne zadanie, bo… Strona musi być atrakcyjna, intuicyjna w obsłudze i zoptymalizowana pod kątem SEO. Powinna być również szybka jak rakieta i zawierać wyważoną ilość zrozumiałej treści. Kto umie tworzyć takie strony? Co zrobić, żeby znaleźć uczciwego wykonawcę?

Ile kosztuje wykonanie strony internetowej? 5.000, 15.000 czy 55.000 złotych? Z perspektywy zleceniodawcy tyle, ile zaplanował w swoim budżecie. Z perspektywy wykonawcy tyle, ile potrzebuje czasu na jej stworzenie oraz tyle, ile posiada wiedzy, aby spełnić oczekiwania zleceniodawcy.

W tworzeniu strony internetowej nie tylko chodzi o budżet lub oczekiwania klienta. Ważne jest również uczciwe i solidne wykonanie witryny. Tak, aby nie poprawiać jej miesiąc po uruchomieniu. Zleceniodawca nie musi się znać na wykonaniu. Zatrudnia do tego specjalistę. Co zrobić, żeby znaleźć uczciwego specjalistę i zatrudnić takiego, który zrobi stronę profesjonalnie?

logika strony internetowej zanamer
Wykonanie strony internetowej – Nie powierzaj tego freelancerowi lub firmie, która wyświetli się w pierwszych pozycjach wyszukiwarki Google.

Wszędzie pędzimy. Chcemy mieć wszystko na już; na teraz; na dziś. Szukanie, sprawdzanie, analizowanie jest męczące. Warto jednak poświęcić chociaż 60 minut na analizę stron internetowych (lub wizytówek) lokalnych firm z Twojej miejscowości, które tworzą strony www.

Przeszukaj Internet i zrób listę z 5 lub 10 wykonawcami.  Sprawdzisz wtedy sytuację na rynku, średni poziom cen i to, co oferują wykonawcy. Jeśli nie znajdziesz wielu programistów w swojej miejscowości lub zdobędziesz informacje, które Cię nie usatysfakcjonują, szukaj w innych województwach. Przecież to robota online.

strony internetowe Zanamer
Wykonanie strony internetowej – Nie powierzaj tego freelancerowi lub firmie, która wyświetli się w pierwszych pozycjach wyszukiwarki Google.
PAPRAK-PROGRAMISTA jest gorszy niż picie szklankami ciepłego octu.

Obdzwoń znajomych, którzy mają strony internetowe. To dobry sposób na znalezienie dobrego wykonawcy. Niech Twoi znajomi się wypowiedzą na temat współpracy i przekażą Ci kontakt. Pamiętaj jednak, aby nie powierzać zlecenia na podstawie jednej lub dwóch pochlebnej opinii. Co w sytuacji, gdy Twój znajomy ma źle wykonaną stronę, mimo, że uważa ją za idealną?

Większości zakładek na stronie nie będziesz zmieniać przez kilka lat. Nie dotyczy to aktualności lub bloga, bo pełnią inną funkcję niż pozostałe podstrony. Być w niewiedzy i chwalić się felerną stroną, którą wykonał paprak- programista jest gorsze niż picie szklankami ciepłego octu.

Wykonanie strony internetowej zacznij od analizy ofert.

Gdy już zrobisz listę wykonawców, przeanalizuj ich własne strony internetowe. Poproś o portfolio; odwiedź witryny, które wykonali lub skontaktuj się z ich właścicielami. Napisz maila lub zadzwoń i dowiedz się jak przebiegała współpraca z wykonawcą. To najlepszy sposób, żeby sprawdzić czy firma w ogóle istnieje, czy nie jest „krzakiem” i czy zasługuje na Twoje pieniądze.

Wykonawca – tworząc marną stronę – wyrządzi Twojemu biznesowi potworną – wizerunkową i finansową – krzywdę. Jeśli nie wiesz jakie pytania zadać lub jak przygotować się do rozmowy, po prostu wyślij maila lub zadzwoń. Poproś o przygotowanie oferty. W odpowiedzi otrzymasz brief, który warto wypełnić rzetelnie. Od niego wszystko się zaczyna.

wykonanie strony internetowej brief
Wykonanie strony internetowej zależy od skrupulatnie wypełnionego briefu.
Wykonanie strony internetowej zależy od skrupulatnie wypełnionego briefu.

Bez solidnego briefu wykonanie strony internetowej może trwać nieskończenie długo. Będzie też cholernie kosztowne. Zmiana koncepcji wyglądu witryny w trakcie prac wykonawczych; przebudowa poszczególnych elementów lub całych podstron, (które zostały wcześniej zaprojektowane) to dodatkowe godziny pracy programistów. A to nie są tanie rzeczy.

Brief to podstawa, bo od niego wszystko się zaczyna. Zebranie najważniejszych informacji o firmie, o projekcie strony oraz wytycznych dotyczących grafik przyspieszy i zoptymalizuje stworzenie układu logicznego strony, który jest rdzeniem witryny.

Gdy planujesz remont mieszkania, zlecasz robotę majstrowi. Majster, składając ofertę, wycenia swój czas i podaje termin wykonania. Gdy źle oszacuje czas, dokłada do biznesu ze swojego portfela. Gdy w trakcie roboty dorzucisz mu kilka obowiązków, których nie obejmowała umowa (lub gdy wyjdą ukryte „niespodzianki”), nie ma zmiłuj. Płacisz za dodatkową robotę. Tak samo jest z pracą programisty.

Przestrzegaj terminów, żeby nie wypaść z kolejki.

Za dodatkową pracę i czas programisty musisz zapłacić. Nie piszemy o zmianach kosmetycznych, lecz o konkretach zmieniających zakres umowy. Mowa o czasie, który programista musi poświęcić na wykonanie nieprzewidzianych (lub zmienianych rzeczy). Przez niedomówienia lub zmiany koncepcji wyglądu witryny programista nie zakończy jej budowy w terminie. Przez to nie rozpocznie pracy u kolejnego zleceniodawcy zgodnie ze swoim harmonogramem. Z całego tego zamieszania programista nie dołoży do interesu, więc to do Ciebie będzie należało wyrabianie się w terminie.

programista zanamer
Jak mawiają piekarze: ciasto pieniądz.

Dobry programista ceni swój czas. Jeśli przeciągniesz wykonanie swoich obowiązków, np. będziesz odkładać akceptację projektu, propozycji kolorów, układu podstron lub przeciągniesz analizę propozycji tekstów na stronę licz się z tym, że wypadniesz z kolejki. W efekcie będziesz czekać na dokończenie swojej witryny tygodniami, bo w międzyczasie wykonawca rozpocznie kolejną robotę.

Co warto zrobić przed zleceniem wykonania strony internetowej?

Przede wszystkim zastanów się dlaczego potrzebujesz strony internetowej? Do czego jest Ci potrzebna? Co chcesz lub co zamierzasz dzięki niej robić Sprzedawać, reklamować, informować? Mieć stronę tylko po to, aby mieć; mieć stronę, bo konkurencja też ją ma jest niepoważne z biznesowego punktu widzenia i nie wystarczy już w XXI wieku.

Zwróć uwagę na strony internetowe swojej konkurencji
  • Co Twoi konkurenci oferują i jak to prezentują?
  • Jak wyglądają poszczególne zakładki i grafiki na ich stronie?
  • Jaką stosują kolorystykę?
  • Co (i w jakiej formie) publikują na witrynie?
  • Czy prowadzą blog na stronie internetowej? Jeśli tak, o czym piszą i czy współpracuje z nimi copywriter?
wykonanie strony internetowej

Jeśli nie masz konkurencji na rynku, inspiruj się stronami firm z innych branż. Pamiętaj, że inspiracja jest dozwolona. Kopiowanie z Internetu „na żywca” wyglądu innych stron już nie. Tego nie warto robić. Zastanów się również czy posiadasz jakiekolwiek dokumenty marketingowe (materiały reklamowe, teksty, opracowany logotyp, system identyfikacji wizualnej). To też jest niezwykle pomocne przy tworzeniu strony internetowej.

Prawda jest taka, że nie ma na rynku wykonawcy, który wykona wszystkie zlecenia świata. Rynek jest nienasycony, wykonawców jest mnóstwo, a rynek e-commerce z roku na rok niesłychanie się powiększa. Nie wychodź z założenia, że będziesz miał stronę i jakoś to będzie. Postaw na jakość, bo dobry marketing zaczyna się od dobrej strony internetowej. Pamiętaj, że z każdej strony trzeba zrobić ją dobrze. Niech liczy się jakość, a nie „jakoś”.

Ostatnio na blogu

Blog na stronie internetowej. Skuteczny sposób na dobre pozycjonowanie firmy.
Przedsiębiorcy dzielą się na tych, którzy prowadzą blog na stronie internetowej i na tych, którzy dopiero zaczną go prowadzić. Dlaczego ...
Czytaj dalej
Spełnij 2 warunki, aby prowadzić działania marketingowe skutecznie.
Gdy w firmie dzieje się źle, nie ma wtedy miejsca na działania marketingowe i reklamowe. Wtedy jest za późno, aby ...
Czytaj dalej
Czego nie powinna zawierać strona internetowa? 3 kwestie.
Czego nie powinna zawierać strona internetowa? Niezrozumiałego przekazu, odpychającej formy i męczących treści. To, co znajduje się na niej; to, ...
Czytaj dalej
pencilearthbullhornchevron-upmenu-circlecross-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram